Train to Sachsenhausen Recenze Recenze Train to Sachsenhausen, mrazivé české vzpomínky na 17. listopad 1939

Recenze Train to Sachsenhausen, mrazivé české vzpomínky na 17. listopad 1939 | Kapitola 3

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

8. 4. 2022 20:05

1. Válka je svinstvo 2. Není 17. listopad jako 17. listopad... 3. Když dojde leštěnka...

Válka je svinstvo, a pro konkrétní důkazy se bohužel nemusíme vracet dále než pár dní do historie. Současný pohled na titulní strany světových médií je jen smutnou připomínkou toho, že, války nejsou jen o bitvách, strategiích a nekontrolovatelnému egu zhrzených světových lídrů. Největší oběti totiž často a krutou ironií osudu nevědomky přináší civilisté. Ti, kteří válku nechtějí ze všeho nejvíce.

KDYŽ DOJDE LEŠTĚNKA…

Ani Train to Sachsenhausen se bohužel nevyhnuly chyby technického rázu, pozorovatelné obzvláště na primární, tedy mobilní platformě. Při hraní na telefonu s operačním systémem Android 12 (Realme GT 2) jsem se tak setkal s několika chybami, a to včetně zbytečně ergonomických přešlapů na straně uživatelského rozhraní. Hra se na rozdíl od technicky skvělých Reigns nedokázala zobrazit v režimu přes celou obrazovku, u výukových videí jsem se potýkal s desynchronizací zvuku a ani samotný pohyb po interaktivním muzeu nebyl dostatečně citlivý a uživatelsky přívětivý. Prazvláštně pak působí videopřehrávač, jehož ovládací prvky není možné skrýt, ale ani efektivně používat – například ani tak základní prvek, jakým je posun na časové ose, totiž není možný. Produkční kvalita některých videí pak není příliš vysoká (výrazný kašel aktérů, vady zvuku, nepřirozený střih) a chvílemi zamrzí i zlobící titulky, které tu a tam zmizí a jindy zase obsahují překlepy.

Jak je na tom PC verze?

Vývojáři zdarma nabízí i počítačovou verzi Train to Sachsenhausen. V té jsem některé technické problémy mobilní verze nepozoroval (např. desynchronizaci videa a zvuku), přesto bych doporučoval zůstat u telefonů. PC verze je totiž přímým portem, což s sebou mimo nepodpory klávesnice či gamepadu (ovládání výhradně myší) nese i nepřirozeně mobilní rozložení herní obrazovky s obrovskou porcí nevyužitého prostoru po stranách.

Počítačová verze vypadá úplně stejně jako ta mobilní, k ovládání pak slouží výhradně myš.
i Zdroj: Hrej.cz / Aleš Tihlařík

Pokud by se vývojářům podařilo vyhladit některé ostřejší hrany, těžko bych Train to Sachsenhausen mohl vyčítat nějaké zásadní nedostatky. Jedná se o unikátní mix žánrů, který nalezne své místo nejen na telefonech a počítačích běžných hráčů, ale hlavně na telefonech žáků základních či středních škol. Troufám si totiž říci, že interaktivní hodina se hrou jim v jejich věku dá mnohem více než suchý výklad průměrného kantora. Vývojáři z Charles Games navíc vypracovali i vlastní pracovní listy, které takovou „výuku hrou“ učitelům notně usnadní. Nezbývá tedy nic jiného než doufat, že se Train to Sachsenhausen, ideálně doplněn ostatními tituly nadějného pražského studia, objeví v co největším počtu školních učeben…

Muzejní sekce doplňuje poznatky získané hraním, a to buď za pomocí krátkých faktických textů, nebo dobových či rozhovorových videí
i Zdroj: Hrej.cz / Aleš Tihlařík
Train to Sachsenhausen