Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace

Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace

Lukáš Tauc

Lukáš Tauc

11. 4. 2024 10:30

Začínáme reminiscencí na dobu osmdesátých let, kdy byly dominantní osmibitové konzole a počítače jako Amiga. V devadesátých letech začíná éra osobních počítačů, kde se objevují první 3D akce. Článek se zabývá průkopnickými hrami jako Wolfenstein 3D a Doom, které ukázaly, že je možné vytvořit plynulé 3D prostředí na tehdejších počítačích.

Reklama

Placená spolupráce - jedná se o vlastní autorský text redaktora, který vznikl díky aktivní podpoře partnera. Děkujeme!

Podle Miroslava Ježka, autora textu z magazínu PCTuning, nejvýrazněji se inovace projevují na akčních scénách ve 3D formátu. Wolfenstein 3D byl první hrou, která úspěšně simulovala trojrozměrný prostor a umožnila hráčům pohybovat se v komplexních bludištích. Doom pak přinesl další úroveň realismu s proměnlivými úrovněmi a komplexním prostředím. I přes technická omezení, jako například počet spritů nebo výtahů, tyto hry ovlivnily celé herní průmyslové odvětví a dodnes jsou obdivované a hrané.

Quake způsobil revoluci v herní scéně. Zatímco z hlediska herního byl podobný Doomu, technologicky byl jako srovnání Trabantu a Gripena. Jeho engine přinesl skutečný 3D systém s komplexními úrovněmi, architekturou a polygonálními monstry. Navíc přinesl inovativní použití světla a stínu, což bylo dosud nevídané. I když bylo známo, že světlo produkuje stíny, možnost vidět tuto vizuální magii ve hře byla pro mnohé ohromující.

Tvůrci Quake však nebyli první, kdo přinesli plně 3D prostor. Již v roce 1995 vyšly hry jako Descent a Dark Forces, které měly pokročilejší enginy než Doom. Descent umožňoval hráčům pohyb ve vesmírných dolech bez gravitace, zatímco Dark Forces nabízel komplexní architekturu a různé efekty, včetně mlhy.

Dalším významným krokem v grafickém vývoji byla hra Terminator Future Shock z roku 1995, která nabídla nové ovládání kombinací myši a klávesnice a přinesla nové prvky, jako je možnost řídit vozidla nebo létající vznášedla.

Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace
i Zdroj: Hrej.cz

Dalšími významnými hrami, které přinesly pokrok v grafickém zpracování, byl Unreal z roku 1998 a následné pokračování s Unreal Engine, který položil základy pro moderní grafiku v hrách. Unreal Engine 5 je dnes nejvyspělejším grafickým systémem pro vývojáře her.

Příchod GPU, jako byl GeForce 256 od Nvidie, výrazně přispěl k posunu herní grafiky, což umožnilo paření v rozlišeních a s efekty, které dříve nebyly možné. Tyto technologické inovace přinesly do her nejen grafický realismus, ale i nové možnosti a zážitky pro hráče.

Konec tisíciletí přinesl šílený technologický vývoj hardwaru a s ním i růst vizuálního zpracování her. Doom 3 a Half-Life 2 jsou dva příklady, které ukázaly, kam se herní grafika může ubírat. Zatímco Doom 3 byl technologicky pokročilejší s detailním osvětlením a stíny, Half-Life 2 se vyznačoval dokonalou fyzikou a atmosférou díky Source enginu.

Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace
i Zdroj: Hrej.cz

I když se vývoj zpomaloval až na rozdíl od předchozích období, stále se objevovaly hry, které dokázaly ohromit svou grafikou až po mnoho let. Far Cry a Crysis přinesly revoluční vizuální zpracování a otevřené herní světy, které byly v době jejich vydání překvapivě realistické.

Far Cry ukázal, jak lze kombinovat fantastickou grafiku s otevřeným světem, zatímco Crysis posunul hranice fotorealistické grafiky. S promakanou fyzikou a detailními prostředími poskytovaly tyto hry hráčům úžasný zážitek. Dokonce i po letech stále vypadají dobře a jejich grafika se může vyrovnat mnoha moderním hrám.

Nicméně, s postupem času jsme si zvykli na stále lepší a lepší grafiku, a tak i když se objeví technologické demo jako UE 5.3 s úžasnou grafikou, mnozí hráči už očekávají ještě více. To ukazuje, že grafický vývoj se možná zpomalil, ale naše očekávání a touha po dokonalé vizuální stránce her stále roste.

Je zřejmé, že společnosti jako Palit a NVIDIA jsou nadšené pro rozvoj grafického zpracování a snaží se poskytnout hráčům nejlepší možnou herní zkušenost. Nabízením výkonných grafických karet jako GeForce RTX 4080 SUPER GeForce RTX 4070 SUPER Dual se snaží zajišťovat, že hráči mohou využívat nejnovější technologie a vychutnávat si stále se zlepšující grafiku ve hrách.

Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace
i Zdroj: Palit

Grafický vývoj v současné době již dosahuje vysoké úrovně i bez využití ray tracingu. Často je obtížné rozeznat rozdíl mezi vysokými a nízkými detaily, což dokazuje například hra Dead Island 2 běžící na Unreal Engine 4. I přes nepatrný rozdíl ve vizuální kvalitě mezi ultra a nízkými nastaveními jsou výkonové nároky s vyššími detaily výrazně vyšší.

Ultra kvalita
i Zdroj: Hrej.cz
Ultra kvalita
Nízká kvalita
i Zdroj: Hrej.cz
Nízká kvalita

Ray tracing se v posledních letech stává stále důležitějším prvkem grafického vývoje, protože výrazně přispívá k celkové realističnosti obrazu. Přestože se o něm mluvilo již v minulém tisíciletí, trvalo dalších dvacet let, než se výkon hardware dostal na úroveň, kdy je ray tracing praktický a užitečný. Hry jako Metro Exodus Enhanced Edition a Control demonstrují výrazné zlepšení vizuální kvality díky implementaci ray tracingu.

Quake 2 RTX od NVIDIE je dalším příkladem úspěšného využití ray tracingu. Díky jednoduché struktuře hry bylo možné ray tracing využít naplno, což není vždy možné u moderních her. Platforma RTX Remix umožňuje implementaci ray tracingu i do starších her a výrazně je tak vylepšuje.

Grafický vývoj se pohybuje směrem, kde se stále více využívají techniky jako ray tracing k vytvoření co nejrealističtějšího obrazu. Nicméně, i přes všechny technologické pokroky je důležité si uvědomit, že nejdůležitější je stále hratelnost a schopnost hry vtáhnout hráče do děje. Některé starší hry s jednoduchou grafikou mohou nabídnout zábavu na úrovni i bez nejmodernějších vizuálních efektů.

Díky firmám jako NVIDIA a Palit máme možnost zastavit se a zamyslet se nad budoucností grafiky. Modely GeForce RTX 4080 SUPERGeForce RTX 4070 SUPER Dual nabízejí špičkový výkon pro hráče, kteří chtějí využívat nejnovější technologie a vychutnávat si nejlepší grafický zážitek. Budoucnost grafiky je světlá, ale je důležité zachovat rovnováhu mezi realističností a zábavou, aby hry neztratily svůj hlavní účel - bavit hráče.

Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace
i Zdroj: Palit
Od pixelů k virtuální realitě: Grafický vývoj za poslední tři desetiletí a budoucnost vizualizace
i Zdroj: Palit
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama