Soul Sacrifice Recenze Soul Sacrifice

Soul Sacrifice

Maggot

Maggot

20. 5. 2013 22:26

V běžné fantasy řezanici používáte ke kouzlení manu, tedy jakousi životní energii, pomocí níž lze z vaší mysli vytáhnout i tak bizarní kouzla jako jsou proměny ve zvířata nebo hůře, proměny zvířat na lidi. Soul Sacrifice je japonská hra... a to by mohlo být vše, co vám v této recenzi povíme, je totiž jiná. Při kouzlení si vytrháváte oči, necháváte se kompletně zapálit nebo si třeba zlomíte pravou ručičku, aby se z její náhrady mohl na chvíli stát mocný Excalibur. Neotřelý nápad s obětováním je centrálním tématem nového akčního RPG pro PlayStation Vita a vcelku příjemně se mu daří v osvěžování prachem zapadávajícího portfolia přenosné konzolky.

Když upadne, tak upadne...

Hlavní hrdina se nijak nejmenuje a nic neprovedl, čelíte absolutnímu vyhlazení lidstva. Celá hra se tak odehrává v kleci 1×1 metr, kde vám dělá společnost ukecaná a drzá knížka Librom. Představte si Wonderbook křížený s Nekronomikonem, z něhož vám předčítá opilý otčím hořce komentující vaše životní neúspěchy. Abyste přežili, musíte zabořit nos do kůží šité vazby, skrze niž je vyprávěn kompletní příběh.

Povídání pojednává o čarodějích, kteří jsou povoláváni k lovu příšer a všech nepřizpůsobivých. Jejich specialitou je pak obětování a zachraňování padlých, kvůli čemuž jsou tito tajemní lidé bloudící po světě obdivováni i nenáviděni zároveň. Každý, kdo podlehne volání a vysaje z příšery či člověka duši, získá tím i jeho vzpomínky. Po čase se tak začnou tito čarodějové měnit fyzicky, ale hlavně mentálně. Zkrátka a jistě, stane se z nich apokalyptická zelenina, kterou je potřeba zastavit. A o tom je celá zápletka Soul Sacrifice.

Nenechte se ovšem zmást milionkrát viděným klišé, příběhové zvraty a rozplétání záhad funguje, zvláště když kniha kromě příběhové linky nabízí i nespočet vedlejších úkolů. Tím hlavním problémem je ovšem způsob vykládání příběhových fragmentů, který je blízký mnoha handheldovým hrám. Librom vám totiž vše sděluje prostřednictvím zápisků a animací v samotné knize, což ve výsledku působí zbytečně stroze. Kdyby tvůrci své vize realizovali prostřednictvím enginu hry, který se pyšní zajímavými efekty a slušnou grafikou, svět by byl okamžitě krásnější.

...nová brzy naroste

A když už jsme mluvili o prvcích akčního RPG, tak bychom u nich mohli zůstat. Když totiž nelistujete knihou, stojíte v aréně a zíráte do očí obřím lidským slimákům, oživlým chrličům a bizarně znetvořeným pohádkovým bytostem. Zajímavý bojový systém hry vychází z běžných hack’n’slash akcí, výběr útoků a jiných pohybů je ovšem silně variabilní. Lovením příšer totiž otevíráte desítky unikátních zbraní, jako jsou obří výbušná vejce, tradiční meče a sekery, či vrhací kopí. K tomu si připočtěte léčící bylinky, speciální štíty a… no, než bychom to všechno vyjmenovali, tak nás někdo obětuje!

Je lepší živý kolega, který stále umírá
nebo silná magie vzniklá jeho obětováním?

Pečlivá příprava na lov tvoří velice významnou třetinku hry, jelikož má každá z příšer své slabiny a naopak přednosti. Přirozeně, když si na létající harpii přinesete meč, jste v řiti a pro smích všem zúčastněným! Navzdory tomu, že se pokládání monster na kolena vždy mění v  rubanici do tlačítek, je spolupráce s dalšími postavami příjemná, osvěžující a rychlá. Každý by měl mít svou roli, tudíž jsou silní rytíři stejně důležití jako léčitelé a typicky podpůrné postavy. Ou, málem bychom zapomněli zmínit, že Soul Sacrifice lze hrát až ve čtyřech lidech současně. K tomu ale později, svět ještě neskončil.

Tématem obětování a konce světa jste fackováni po celou dobu hraní, ostatně, hra to má i v názvu. Tolik propagovaný systém sebedestrukce, kdy pro vyvolání mocného kouzla použijete část svého těla, není ve hře tak viditelný, jak by mohl. Část sebe můžete totiž použít jen v kritických situacích, kdy jste na pokraji smrti, o to působivější pak ale výsledek je. Tato krvavá magie vám totiž nejednou zachrání život. Kouzlo Inferno vás téměř celého spálí, zatímco schopnost Gorgon použije jedno vaše oko ke zdecimování silného nepřítele. Jak už jsme psali výše – kdo chce kydlit, musí se něčeho zvzdát. Hraní bez očí se tedy projevuje sníženou viditelností, zatímco po použití Inferna se vaše obrana smrskne o polovinu do té doby, než se v menu „opravíte“.

Slzy knížky

Jakmile objevíte systém vytváření vlastních zbraní a pomůcek, začne vás bavit i grindění, o kterém Soul Sacrifice z té větší části rozhodně je. Jakmile dorazí dopis obsahující jednu z těch nejtěžších výzev, pořádně se zapotíte, jelikož jsou boje v pozdních fázích hry skutečně drtivé. Děkujeme Bohu za kooperační mód, který je v takových situacích nejenom klíčový, ale i extrémně zábavný a návykový. Sehraná parta čarodějů se při těch nejdrsnějších lovech zapotí, o to větší radost ovšem bude mít, když nepřítele společnými silami srazíte na kolena. Pokud se online hraní vyhnete úplně, připravíte se o vitální složku hry, potenciálně nabízející desítky hodin hrací doby. Problém nastává s veřejnými místnostmi - pokud nemáte level 70 a více, spousta hráčů vás nemilosrdně vyrazí, abyste jim nekazili hru.

S interakcí postav se posléze pojí i systém karmy. Buďto jste neutrální, hodní nebo zlí. Čekali jste snad něco jiného? Status čaroděje je v tomto případě dán množstvím obětování případně zachraňováním postav. Každá z podob má své výhody, na což hraje i rozhodování při výběru parťáků. Kromě toho, že v akci pohlcujete duše nepřátel a tím rozhodujete o jejich osudu, lze využít i životy partnerů ve prospěch kolektivu. Je lepší živý kolega, který stále umírá, nebo silná magie vzniklá jeho obětováním? Takové dilema budete řešit poměrně často, ale není nic lepšího, než když z těla umírajícího „kamaráda“ vyletí háky a položí silného nepřítele na záda.

Z pohledu herních mechanismů se Soul Sacrifice nejvíce podobá sérii Monster Hunter, která si také zakládá na desítkách nahraných hodin a lovu příšer. A ač tahle hrat možná není tak zábavná v samotném jádru věci (náplň misí se často opakuje), rozhodně jde o nadprůměrný kousek s parádní atmosférou, která je temnější než Jack Nicholson a jeho herecký výkon ve filmu Osvícení. Na výkřiky jako „killer titul“ rovnou zapomeňte, Soul Sacrifice je poctivá akce, která vás dokáže extrémně pohltit. A když už musíte pro hraní obětovat část těla, vzdejte se nohou. Pravda, i bez toho oka se obejdete, ale ruce si proboha nechejte!

Soul Sacrifice
PlayStation Vita Vita

Kdo nemá koule na to, postavit se konci světa a šílenému mágovi, tomu Soul Sacrifice nic neřekne. V opačném případě jde o nadprůměrnou porci zábavy, kterou si můžete vzít všude s sebou!