W. Spector se navezl do výpravných her

4. listopad 2015 16:22 / Zdeněk Princ / Novinky / Diskuze (46)

Uznávaný herní designér Warren Spector, vývojář Wing Commandera, Ultimy Underworld nebo Deus Ex, nešetřil kritikou nasměrovanou k výpravným příběhovým hrám. Tituly jako Uncharted, The Last of Us nebo The Walking Dead od Telltale odsoudil za nedostatečnou práci ve vztahu hra-hráč a naznačil, že takové tituly by tu jednoduše být neměly.

Svoji řeč na PAX Australia obtočil zejména kolem toho, že podobné hry nedávají hráči volnost a v podstatě mu říkají, co má dělat: „Pokud chcete ukazovat, jak jste [vůči hráči] chytří, pak z tohohle odvětví vypadněte,“ řekl Spector. Dodal pak, že by bylo lepší, kdyby šli takto smýšlející vývojáři raději k filmu.

Posléze se pustil do hodnocení jednotlivých her a i když svá slova mírnil, vždy poměrně trefně poukázal na to, co mu přesně vadí. V případě Heavy Rain poukázal na to, že hra vypráví skvělý příběh, pravděpodobně mnohem lepší, než který by byl schopný do své hry dát on sám, hned v zápětí však dodal: „Jenže ve skutečnosti je to jako pět scénářů namačkaných vedle sebe a vy jen vybíráte, ze kterého z nich bude hra v dané chvíli příběh vyprávět.“

Podobně kriticky přistupoval i k The Walking Dead, kde mu vadil prostý, leč z jeho pohledu nepřekonatelný problém – hru neovládá hráč, ale je už předem předepsaná vývojáři. I proto se nakonec nebál označit dnešní hry za vykolejené, alespoň co se týče vyprávění příběhu. Souhlasíte s ním, anebo považujete přítomnost příběhově orientovaných titulů vedle těch volnějších za vyváženou?

Zdroj: Gamespot

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
9763244
Aros napsal 6. 11. 2015 v 19.55

Pericul: Přesně.

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 6. 11. 2015 v 09.42

celoush: Přesně, a gamebook odvádí nedostatečnou práci ve vztahu kniha - čtenář.

Nahlásit nevhodný obsah

20862850
Pericul napsal 5. 11. 2015 v 16.20

"Tituly jako Uncharted, The Last of Us nebo The Walking Dead od Telltale odsoudil ..."

Zrovna tyhle tři tituly patří mezi mé nejoblíbeňější hry.
Radši si zahraju dobrou "kolejnici" než bezesmyslu běhat v open-world světě. kde mi příběh ředí desítky hodin odpadu (přines tohle, zajdi támhle atd..)

Nahlásit nevhodný obsah

8088
celoush napsal 5. 11. 2015 v 15.53

Ocelotr2.0: Amen

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 5. 11. 2015 v 14.55

celoush: Jak napsal Wizard, tady si zkrátka někdo připravuje živnou půdu. Zase k čemu hru, kde půjde dělat úplně všechno - můžete vyrazit za skvělým dobrodružstvím, ale až potom co odmakáte týden v práci ! To by byla skvělá hra. Uncharted: Weekend Fortune.

Uzavřel bych to: Pane Warren Spector, lidé jsou různí a i když vy si můžete myslet, že se hry nevyvíjejí směrem který jste si přál (já si to myslím taky) svět na to bohužel prdí. Tak kujva vydejte nějakou zatraceně dobrou gamesu a neobjevujte se v médiích jednou za čas, když chystáte Kickstarter.

Editováno: 5. 11. 2015 v 15.11

Nahlásit nevhodný obsah

8088
celoush napsal 5. 11. 2015 v 12.00

Parafrázuji: je gamebook kniha nebo hra? Proč tedy raději nepíšou rovnou knihu?
Hry obecně takto na hraně mám celkem rád a fandím jim, což ale automaticky neznamená, že bych nějak opovrhoval dobře provedenými klasickými hrami, i když tam se často dostavuje zákon klesajícího mezního užitku.
Každý kdo se snaží dotýkat se pomyslných okrajů či je překračovat si takovou čočku nezaslouží, spíše naopak.

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 5. 11. 2015 v 11.19

Gabča IV. Láskyplná: A to si zase nemyslím, že jsou ty příběhy to samé pořád dokola. Kdo hledá, najde. :)

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 5. 11. 2015 v 10.49

Tataboj: A to je OK. Aspoň se každá firma uživí :D

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 5. 11. 2015 v 10.32

Ocelotr2.0: Tak vždy, když je hlavní prvek hry něco jiného, tak se okolo toho musí příběh obtáčet, jak říkáš, v akčních hrách téměř vždy stojí za nic (taky tam o něj nejde), zatímco u filmových adventur se nemusí na nic ohlížet. A já radši ve hře zažiju dobrý příběh než skill.

Nahlásit nevhodný obsah

20877159
Dominik Nečesánek napsal 5. 11. 2015 v 10.27

Jak to tady tak čtu, tak bych si mohl konečně zahrát Life Is Strange :D

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 5. 11. 2015 v 09.54

Tataboj: A když adventura tak Timbleweed park. Na to se opravdu těším. Na starýho, dobrýho Rona Gilberta a jeho ulítlej humor.

Editováno: 5. 11. 2015 v 10.01

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 5. 11. 2015 v 09.54

Tataboj: Mě všechny tyhle příběhové hry nuděj s vyjímkou Metal Gearu a Final Fantasy. Dříve jsem příběh stavěl i nad hratelnost (ve zlatých časech fóra na Doupe.cz) jenže po 30ti letech hraní člověk zjistí, že příběhy se opakují, hlášky se opakují, situace se opakují a najít originální scénář například v akční hře je nemožné. Víc ocením příběh v Mariovi, kterej si na nic nehraje, než po 150tisící zachraňovat svět v Call of Duty, nebo přilehlé galaxie v Mass Effectu. Nebo ocením "nevyprávění" v Dark Souls, jejich příběh/nepříběh se mi opravdu líbí. Ale tyhle hry kde člověk víc čumí, než dělá a kde jsou pohyby postavy vymyšlené vždy jen pro jednu obrazovku ... Miluju hry kde je nutnej skill, a kde člověk uvažuje nad jedním pohybem postavy rok, aby pak řekl á tak takhle je to, k tomuhle to slouží, a k tomuhle se to dá použít, no a když to zkombinuju s tímhle .... Umí to Capcom, umí to From, umí to Platinum, a umí to trochu jinak Blizzard - možná to umí DOTA nevim, nehrál jsem. Ale až na vyjímky to umí jen japonci, to co mě ještě dokáže u her udržet. Ta rozkoš z toho jakou si někdo musel dát práci, že každej FRAME z pohybu postavy má smysl, a že v každym FRAME se dá situace obrátit, že nikdy není pozdě, když má člověk skill. Proto jsou mi k smíchu pokusy Assasin's Creed kde se soubojovej systém, člověk znalý japonských her, naučí během pěti minut, a nic ho neohrozí. A na vyšší obtížnosti zjistí že je systém prostě broken. Mělké.

Editováno: 5. 11. 2015 v 10.14

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 5. 11. 2015 v 09.02

Ocelotr2.0: Do interaktivního filmu to má dost daleko, říkal bych tomu filmové adventury. A vím, že to byla nadsázka, ale ve Walking Dead a hrách jí podobným děláš mnohem víc než mačkání jednoho tlačítka za hodinu - vybíráš dialogy, volíš, jak se zachovat, a jsou tam i opravdu herní pasáže, kde chodíš a něco děláš (někde víc, někde míň). A zkrátka podle mě žádný jiný herní žánr nedokáže líp vyprávět příběh.

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 5. 11. 2015 v 08.48

Souhlasím s ním, ale je každýho věc, co svou peněženkou podpoří. Pokud chce někdo zmáčknout jedno tlačítko za hodinu hraje Walking Dead a podobný stupidity (který bych rozhodně neřadil mezi hry, interaktivní film je lepší výraz), no a pokud chce někdo mačkat tlačítka desetkrát za vteřinu hraje Street Fighter, nebo hry od Platinum Games. Éééé co udělal Waren Spector někdy v poslední době za ubercool superhráčrozhoduje hru ?
+ Dnešek je spíše o online hraní, Mobách a podobnejch číčovinách a to on neřeší vůbec.

Naprostej souhlas s Mitsurugim ohledně Dark Souls. Dark Souls je quintessence RPG, a takhle mělo vypadat každé RPG od počátku věků.

Editováno: 5. 11. 2015 v 08.59

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 5. 11. 2015 v 08.36

Editováno: 5. 11. 2015 v 08.36

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 5. 11. 2015 v 08.25

Musím říct, že článek na Gamespotu to vystihuje mnohem lépe než tady. Vlastně říká, že hry můžou vyprávět tak jako žádné jiné médium, mají možnost "společného autorství" mezi hráčem a hrou, ale hry jako Walking Dead, Heavy Rain, nebo Uncharted to nevyužívají naplno. Neříká tím, že to jsou špatné hry, akorát nevyužívají možnosti média naplno.
Uncharted označuje jako "low-expression", Heavy Rain a WD jako "medium-expression" a Sims, Dishonored, Fallout jako "high-expression", kde low je nejnižší interakce hráče s utvářením příběhu.

salvator2.0: Podle tvojí logiky nejde vytvořit RPG, které není ukecané.
V Dark Souls nemáš určený původ ani osobnost postavy, to je na tobě, to že to nemáš nikde napsané na tom nic nemění.
V Dark Souls máš docela dost questů, mají i různé výsledky, to že je nemáš v nějakém quest logu napsané na tom nic nemění.
Máš skoro úplnou svobodu kam jít, jak a jestli bojovat, můžeš roleplayovat za bídáka co loví ostatní hráče, nebo za svatouška co je chrání apod.
Dark Souls je bohaté RPG, akorát hráči nic necpe do krku. Dokonce má i perfektní harmonii mezi vyprávěním a hratelností, obtížnost slouží jako přenesení některých emocí postavy na hráče.
Říkat, že Dark Souls není RPG je docela odvážné. Pokud Dark Souls není RPG, tak nevím co JE RPG...

Editováno: 5. 11. 2015 v 08.42

Nahlásit nevhodný obsah

20877421
Chledobárce napsal 4. 11. 2015 v 23.02

já přesně nechápu o co panu W. Spectorovi vlastně jde...
naváží se do systému těch her (akční adventura v případě Last of Us a Uncharted, to se ale panáček musí navážet i do původního Tomb Raidera a defacto, pokud to vezmem úplně z gruntu i 90s skákaček a nespočtu dalších her) nebo do způsobu vyprávění? pokud vím tak gró jakékoliv hry je hráči říct co má udělat a nechat na něm, aby se popral s cestou k tomu cíli. a nepřipadal jsem si ani u Uncharted ani u Last of Us, že by mi vývojáři ukazovali, jak jsou chytří, kvůli tomu si zahraju logickou hru.

jasně výpravný hry si v poslední době našli svoje místo mezi hráči, nebude to ono kvůli tomu, že jsou právě výpravný? že lidi baví následovat přímo určitej řekněme "epickej" příběh?

proslov pana W. Spectora jsem tedy neslyšel celej, ale podle tohohle výcucu ani nechci. a nevěřím, že by chyba byla ve špatným přetlumočení pana Zdeňka Prince.

Editováno: 4. 11. 2015 v 23.03

Nahlásit nevhodný obsah

20859176
Drotman napsal 4. 11. 2015 v 22.25

Wizard: Skôr zaspal dobu a keď sa dnes zobudil zistil, že spôsoby ako rozprávať príbeh sa zmenili a on sa nechytá, tak si chce aspoň zanadávať.:D

Nahlásit nevhodný obsah

20787966
Wizard napsal 4. 11. 2015 v 21.26

Tataboj: no, uvidíme co z toho bude... každopádně je fakt, že kdyby byl co k čemu, tak blbě neplká a předvede jak se to má dělat. Na tom se asi shodneme všichni. Takže buďto má velkou hubu, a nebo už si připravuje živnou půdu pro něco...

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 4. 11. 2015 v 21.10

Wizard: Naváží se do Walking Dead, a to je na tom s dialogy, volbami a přístupem k příběhu ve stejném smyslu jako LiS (to to ale má mnohem líp udělané a zvládnuté, ve WD ty "velké" volby sotva změní jeden dialog, někdy ani to ne).

Nahlásit nevhodný obsah