Star Ocean Second: Evolution Recenze Star Ocean: The Second Evolution

Star Ocean: The Second Evolution

31. 3. 2009 22:39

Slibuji, zapřísahám se, už žádné žehrání na porty starých (byť dobrých) her na PSP. Jednoduše, c´est la vie a je zbytečné se o tom více zmiňovat. Faktem je, že s blížícím se zbrusu novým Star Oceanem si Square Enix dovolil oprášit předchozí díly a distribuovat je na PSP, kde je takovýchto tradičně staromilských RPG nedostatek (kromě bratrů Japonců, ale to už je jiná písnička, jsou to zmetci protekční a v původních hrách pro PSP si jen rochní).

Do dvojky příznačně nazvané Second Evolution naskakujeme dvacet let po událostech prvního dílu a rozhodně nebudu prozrazovat po jakých, protože je zde jistě spousta hráčů, kteří se do konce tohoto sympaticky dlouhého RPG ještě neprokousali. Hlavním hrdinou je... hlavní hrdinové jsou dva. A vy nebudete hrát za oba. To je první, velmi příjemná změna u dvojky. Zvolte si svého herního avatara, máte dvě možnosti. Buď Clauda C. Kennyho, potomka hrdiny z prvního dílu anebo Renu, dívku, již Claude zachrání poté, co projde záhadným portálem. Pozor, nečekejte, že rozdíl ve volbě postav souvisí jen s tím, zda nosíte kalhoty či sukni. Volba poměrně zásadně ovlivní celé vnímání příběhu, protože nabízí perspektivu jen jedné postavy. Jistě, nabízí se myšlenky na možnost opakovaného hraní, ale jelikož hra zabere velmi hrubým odhadem (podle toho kolik vedlejších úkolů plníte) čtyřicet hodin, je otázka, zda se budete chtít pachtit znovu tím samým příběhem. Obecně jde říci, že z příběhového hlediska Claudova linie obsahuje poněkud víc odkazů na první díl, protože nebohý synek stále žije ve stínu svého otce. Jenže není všem dnům konec a to by v tom byl čert, aby si další teenager nevysloužil rytířské ostruhy.

Samotný příběh je, diplomaticky řečeno, rozporuplný. Celková stylizace, mix fantasy a sci-fi a několik dějových zvratů stojí za pochvalu. Jenže dojem sráží hned několik věcí. Klišé jsou občas ubíjející a to říkám i jako milovník jRPG, který jinak dané principy tohoto žánru rád má. Jenže tady ona naivita balancuje na hranici směšnosti, kterou sice nepřekročí, ale i tak nenaleznete v celém příběhu nic, co by ve vás zůstalo déle. Druhou slabinou jsou dialogy. Něco tak neskutečně nablblého se vidí jen výjimečně, ale dnes naštěstí již ne často. Pro ukázku princip valné části dialogů:

Postava A: „Kdo jsi?!“
Nepřítel: „Jsem zlý nepřítel!“
A: „Ty jsi TEN zlý nepřítel?“
N: „Ano, já jsem TEN zlý nepřítel“
B: „Zaplatíš za to, cos provedl, TY zlý nepříteli!“
N: „Jen to zkuste, nikdo TOHO zlého nepřítele neporazil!“
B: „Zkusíme!“
A: „Pojďte, jdeme to zkusit na TOHO zlého nepřítele!“

Naposled tohle předváděl poslední Sonic na PSP a to skutečně nebylo RPG, které klade na příběh důraz. A pokud někdo chytře poznamená, že mám rozhovory přeskakovat, vězte, že to nejde. Jde zrychlit jejich vypisování, ale funkce „skip“ tu není. Zasekněte se před nějakým bossem, poslechněte si dialog desetkrát a zaručuji, že nebudete zcela příčetní. Na druhou stranu, dobrovolné plnění úkolů souvisejících s jednotlivými postavami zábavné je a občas odkryje něco zajímavého, co do hlavních, poněkud plochých postav nacpat nešlo. Kromě zkušeností a vždy příjemné kořisti si tak klišovitý scénář můžete příjemně okořenit.

Občas navíc dostanete možnost družinku rozdělit a sólo pobíhat po lokaci a kromě jiného i prokecávat kolegy (kupříkladu jako v KOTORech na domovské lodi) a získávat tak další pozadí jejich původu a občas z nich vypadne i úkol. Mimochodem, při verbování nových členů party budete občas muset protrpět (rozuměj – užít si) i absolvování nějakého úkolu a často najmutí jednoho vám zavře možnost k angažování dalšího hrdiny. Oceňuji! Vylepšením oproti původní verzi jsou vynikající, opakuji vynikající animace, za něž by se nemuselo stydět komerčně distribuované anime a v japonštině příjemný dabing. Angličtina už na tom není tak dobře, ale na obecnou bídu jde stále o nadprůměr. Faceliftingem bohužel neprošla mapa světa, která je pořád stejně hnusná a navíc ji nyní dost podivně občas doskakují textury lesíků a hor, což jí na působivosti nepřidá. Změn nedošla ani města, ale ta to nepotřebují, vypadají příjemně staromilsky a malebně. Nejvíc změn najdeme v soubojích, které prakticky žádné změny od minula neznamenaly. Ne, není to protimluv. Souboje prostě vypadají mnohem lépe, i když se k mému překvapení během opravdu vizuálně efektních kouzel hra sem tam zaškubla. Jinak stále zůstává real-timový systém, kdy ovládáte jednu postavu z družinky a tou pohybujete po malé arénce a ostatní se chovají podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a hlavně tak, jak jim předurčíte. Zpočátku jde většina soubojů vyřešit prostým mlácením do X, ale s těžšími protivníky už přijde na řadu důsledné plánování, alchymie a příprava stovek předmětů a větší strategické plánování. A i jako nekritický příznivec tahových jRPG musím uznat, že ve dvojce už mi celý systém sedl mnohem více než v prvním dílu.

Právě k prvnímu dílu jsem měl mnohé výhrady, pramenící hlavně z toho, že zub času na něm mohutně zahlodal, a i když jsem se rád probíjel prastarými Pány kobek a Kouzelníky, dnes už bychom mohli dostat za plnou cenu víc než GoG. Ale zároveň se přiznám, že Second Evolution na mne působil neodůvodnitelně lépe. I přes nezáživný příběh a pár designových chyb má své kouzlo a další drobné inovace jsou příjemné na omak. Není to zlomový titul, dnes už ne, ale velmi dobrá hra ano.

Star Ocean Second: Evolution

Nene, čas nezastavíme. Ale tentokrát se rádi podíváme do minulosti, a i když je tu much jak nad dobře uleželou mrtvolou, výsledný dojem je výrazně kladný. Je to ten nepopsatelný faktor X, který není konkrétní, a přesto vás díky němu hra baví.

Krásné animace a prolézání historie svých svěřenců, stejně jako solidní herní doba. Faktor X.
Příběh plný klišé a otravné dialogy, které nejde přeskočit. Mapa světa je nehezká, někomu lezou na nervy random encounters – a někomu zase ne.