Metal Gear Solid: Portable Ops Článek Metal Gear Solid: Portable Ops

Metal Gear Solid: Portable Ops

Dalibor Franta

Dalibor Franta

12. 11. 2006 23:29

Dlouho, až příliš dlouho museli majitelé PSP vydržet bez klasického Metal Gear (Solid) titulu. Dlouhé měsíce trpělivého čekání se však nakonec vyplatily. Po dvou skvělých Metal Gear AC!D titulech, které svým způsobem znásilnily podstatu stealth akce a neoprávněně za to sklidily kritiku od ortodoxních fanoušků série MSG, se vlastnící handheldu od Sony přeci jenom dočkají. V prosinci tohoto, potažmo na začátku příštího roku se na trhu v Japonsku, Evropě a Spojených státech objeví nefalšovaná stealth akce Metal Gear Solid: Portable Ops – žádné karetní kompromisy, žádná vedlejší story ze života Nikolaje Stěpanoviče Sokolova. MGS: Portable Ops je koncipován jako plnohodnotný díl ve spletité skládačce zdánlivě nekonečné ságy Metal Gear a jako takový by neměl být ochuzen o nic z toho, na co jsme si zvykli u konzolových Metal Gear her.

Dallas mezi videohrami

Série Metal Gear si v průběhu své téměř dvacetileté historie vybudovala svět tak spletitý a detailní, že i hrdinové Dallasu by v zahanbeni opustili svůj ranč. Jednotlivé díly MG série často přeskakují celá desetiletí, aby se příště vrátily do hluboké minulosti a vnesly trochu světla do událostí, které byly v díle jiném pouze načrtnuty. Tato technika, jež může někomu připadat malinko nepřehledná, má však své opodstatnění – poskytuje Hideo Kojimovi a jeho týmu dostatek příležitostí pro nové a nové díly. Zatímco čtvrtý Metal Gear na díl třetí, s přídomkem Snake Eater, přímo nenavazuje, tak Portable Ops ano, když osvětluje další fázi existence Big Bosse, jehož zrozením v podobě Naked Snakea se zabýval výše zmíněný díl třetí.

Metal Gear Solid: Portable Ops
Příběh Portable Ops nás zavede do roku 1970. Naked Snake aka Big Boss se ujal velení speciální jednotky FOX, která však velmi záhy důvěru svého velitele zradila, vymkla se kontrole a zřídila si středisko na obsazené vojenské základně kdesi v jihoamerické džungli (poloostrov s něžným názvem La Peninsula de los Muertos, neboli poloostrov mrtvých). Společně s tím členové jednotky FOX vyfoukli CIA před nosem pár jaderných hlavic, které hodlají poslat směr Sovětský Svaz – to aby pošťouchli události doposud nechutně studené války směrem ke konfliktu poněkud žhavějšímu. Big Boss tak musí nejenom očistit své jméno, ale hlavně s pomoci nově zformované jednotky známé jako FOXHOUND, přeběhlé agenty zlikvidoval. Kromě Big Bosse by se měl ve hře objevit snad každý, kdo v celé Metal Gear sérii hraje alespoň trošku větší roli – od budoucího plukovníka Roye Campbella, přes exotickou agentku Evu, až k samotnému Ocelotovi. Stejně jako v každém jiném Metal Gear titulu by ani v Portable Ops nemělo chybět hned několik překvapení a nečekaných zvratů – slíbeno je například odhalení pohnutek, které vedly Big Bosse k založení legendární totalitní pevnost Outer Heaven.

Technické zpracování

Jedním z důvodů, proč se na regulérní Metal Gear titul pro PSP čekalo tak dlouho (a proč byl po dlouhou dobu vyvíjen pouze jako akční hra bez spojitostí s celou sérií) byly problémy s ovládáním. Mělo se za to, že hra vyžadující precizní ovládání jednoduše nemůže na PSP fungovat. Jak se však zdá, tak si s tím tvůrci nakonec poradili. I přes absenci druhé analogové páčky a tlačítek L2/R2, by se na klasickém schématu ovládání nemělo skoro nic změnit, přičemž všechny nezbytnosti, včetně střelby z pohledu první osoby, zůstanou zachovány. Také grafika si oproti MGS titulům z PS2 vystačí jen s minimem kompromisů. Ubude sice detailů, ale tím by mělo veškeré ořezávání skončit. Podobně si tvůrci poradili i s dabingem,  o nějž se postarají herci, které jsme mohli slyšet v MGS3: Snake Eater. Návaznost Portable Ops na MGS3 by tak měla být víceméně stoprocentní.

Týmová spolupráce

Metal Gear Solid: Portable Ops
A co hratelnost? Čeká nás další one man show, jak jsme si za ta léta zvykli, nebo si pro nás Hideo připravil nějaké novinky? B je v tomto případě správně. Big Boss opráší své lekce společenského chování a přibere ke spolupráci na likvidaci jednotky FOX hned několik parťáků. Část z nich budou dobrovolníci, zbytek neodolá Big Bossovým přesvědčovacím metodám. Spolubojovníci se budou rekrutovat z řad mediků, vojáků, sniperů, inženýrů i nenápadných špehů. V jednu chvíli sice bude možné ovládat pouze postavu, ale jednoduchým stiskem tlačítka se bude hráč moci přepnou do perspektivy jiného člena týmu. Zajímavé je, že jednou zabití parťáci už se nebudou vracet – zůstanou tuzí až do konce hry. Možnost nabrat do týmu celou řadu specialistů sebou přinese nové možnosti co se řešení herních situací týče. Platí to pro singleplayer a dvojnásob pro Wi-Fi multiplayer. Online multiplayeru bylo vůbec věnováno více pozornosti, než bychom u hry pro PSP čekali. Tvůrci se nechali slyšet, že by se měl krátce po vydání hry rozjet virtuální online trh s hratelnými postavami, přičemž některé z nich bude možné získat pouze na speciálně rozmístěných Wi-Fi hot spotech.

Společnost Konami bere vydání nového Metal Gearu pro PSP opravdu vážně, což kromě jiného dokládá i chystaná limitovaná série PSP bundlů. Konamistyle Pack bude obsahovat PSP s kamuflážovým nástřikem, hru samotnou, certifikát a pouzdro z hadí kůže. Levnější Premium Pack bude obsahovat to samé až na pouzdro a certifikát. Odhadovaná cena Premium Packu se pohybuje okolo 200 dolarů, zatímco Konamistyle Pack bude stát cca 300 dolarů. No a aby snad nebylo těch lákadel málo, tak je třeba připomenout, že podle Hideo Kojimi není MGS: Portable Ops ani zdaleka poslední Metal Gear titul pro PSP.